Tuesday, December 17, 2019

BBM3410Satu2019: Fotografi 3-Potret & Swafoto

Assalammualaikum wbt.
Salam dari negeri Selangor...

Kali ini saya ingin kongsi berkaitan video berkumpulan yang kedua. Video ini telah disempurnakan oleh kami Gadis Trex Production tanpa seorang pun yang terkecuali. Penglibatan semua ahli sangat memuaskan dan saya sayang ahli-ahli saya. Video kali ini memaparkan teknik mengambil gambar potret dan swafoto. Gambar potret hanya perlu fokuskan kepada manusia itu sahaja dan objek dibelakang adalah kabur manakala swafoto pula perlu diambil seperti ada tangan lain yang mengambilnya. Maknanya, gambar swafoto itu tidak memperlihatkan tangan orang didepan sekali yang menangkap gambar itu. 


Maklumat lanjut klik link ini: https://www.youtube.com/watch?v=TG3kik4C6ZA&t=70s

Cantik ke idok gamabr potret saya. Masa tayangan di kelas Prof puji gambar saya. Alhamdulillah itu bermakna kami telah dapat menepati ciri-ciri fotografi yang Prof minta. Gigih jugak lah tengah-tangah jalan tu dengan gaya begitu tapi macam ilan jeans bukan?


Ini merupakan gambar sebalik tabir gambar potret tadi. Ini baru dinamakan shooting dibawah cahaya mentari yang menyinari malah menerangi jalanku ke kelas Multimedia dalam Bahasa. Panas sebenarnya atas tar. Tapi bila gambar potret itu menjadi cantik, i memberi satu kepuasan yang sangat wow. Potret ahli yang ada yang lagi cantik. Tetapi saya hanya paparkan potret saya sahaja.

Hanya menggunakan Iphone pasti fotografi potret anda menjadi. Saya sudah anda bila lagi???



Gambar di bawah merujuk kepada asas fotografi swafoto. Dapat dilihat gambar pertama ibarat sedang bercermin. Perempuan dan cermin mana boleh dipisahkan. Jadi tak nampak sebenarnya yang kami sedang selfie. Gambar kedua juga merupakan contoh swafoto yang telah kami lakukan.





Dapat dirumuskan bahawa video kedua telah menambah lagi pengetahuan kami berkaitan asas-asas fotografi seperti potrait terutamanya yang memerlukan objek untuk difokuskan dan kabur latar belakangnya. Potrait akan menjadi menarik jika menggunakan rules of third yang diajarkan oleh Prof. Swafoto yang biasa kita lakukan ialah tangan dia atas tetapi kali ini swafoto ini adalah berbeza. Oleh itu, jika ingin belajar asas fotografi yang betul, mari klik link ini: https://www.youtube.com/watch?v=TG3kik4C6ZA&t=70s

1 comment:

  1. Permisi Ya Admin Numpang Promo | www.fanspoker.com | Agen Poker Online Di Indonesia |Player vs Player NO ROBOT!!! |
    Kesempatan Menang Lebih Besar,
    || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802

    ReplyDelete

BBM3410Satu2019- Kalendar

Assalammualaikum wbt Saya mahu memuji diri sendiri kerana jika bukan saya siapa lagi. Selama bermingu-minggu. Akhirnya saya berjaya m...